Poradce je stále efektivnější než „robot“

Finanční skupina Partners před rokem založila vlastní penzijní společnost, které se dobře daří. Aktuálně také intenzivně pracuje na projektu vlastní banky. Mimo to chystá Partners i řadu fintech novinek.

Vydáno: 27. 9. 2022
Kategorie: Můj byznys
Zdroj: PartnersNews

FOND SHOP se Petra Borkovce, předsedy představenstva a jednoho z partnerů finanční společnosti Partners zeptal na to, jak se daří jejich před rokem spuštěné penzijní společnosti Rentea nebo jak pokročily plány na vlastní banku. Zajímali jsme se ale také o to, jak Partners postupují s řadou nových fintech projektů a jak se vlastně na tuto oblast Petr Borkovec dívá.

Než se dostaneme k novinkám a plánům do budoucna, určitě nebude na škodu se zeptat minimálně na jednu také teprve nedávno vzniklou společnost, a to Renteu. Jak jste s vývojem vaší penzijní společnosti zatím spokojeni?

Nadmíru spokojeni. V optimistických plánech jsme počítali s nějakými 20 000 aktivními klienty k letošnímu srpnu. Aktuálně jich máme přes 42 000 a pod správou 2,5 mld. Kč, z čehož jsou 2 miliardy v akciové strategii.

Radost nám dělá i relativní výkonnost. Akciový i dluhopisový fond patří k nejvýkonnějším mezi účastnickými společnostmi. Podařilo se nám i trošku rozhýbat trh a vidíme, že některé penzijní společnosti přináší pro klienty nové benefity a poradce odměňují za servis. 

Jedním z největších projektů Partners za poslední roky je bezesporu vznik vlastní banky. Jak to tedy s bankou nyní vypadá a čím chcete primárně zaujmout v nemalé konkurenci?

Stále věříme, že se nám podaří s ČNB celý proces do konce roku dokončit. Myslím, že jsme na dobré cestě a posun je patrný i v komunikaci s ČNB. Pokud se podaří projekt dotáhnout a dostaneme od ČNB licenci, chtěli bychom startovat v prvním pololetí roku 2023.

Primární cílová skupina, která pocítí nejvíce výhod, jsou dlouhodobí klienti Partners s plným portfoliem smluv a aktivní spoluprací s poradcem. Mobilní bankovnictví jim umožní doslova ovládnout svůj finanční život z mobilu. Pro všechny ostatní to bude prostě nejmodernější mobile first banka s poradenským přístupem.

Žádná bankovní aplikace neumožňuje sjednání tolika produktů a institucí přímo online a z mobilu. Naše aplikace je naprosto špičková, má skvělé UX a umožní věci, které ostatní banky nemají v plánech a ani ve vizích. Konkrétní prvky propozice odkryjeme až se spuštěním.

Jako nový CIO nově do Partners nastoupil Martin Oliva, kterého bude asi hodně našich čtenářů znát hlavně z Patria Finance. Co bude jeho hlavním úkolem?

Martin má jednoduché zadání. Tři metriky. Dostat AUM Partners na 100 mld. Kč do 5 let. Znásobit počet klientů s AUM 1 milion korun a více. Pomoci tak realizovat náš cíl dělat naše klienty bohatšími. Ztrojnásobit příjmy z trailer fee. Jak to udělá už je na něm.

Je to seniorní lídr a příjemný člověk, který skvěle kombinuje manažerské, produktové, technické i regulatorní dovednosti v oblasti investic. Spadají pod něj veškeré naše aktivity a kapacity v oblasti investic napříč skupinou.   

Kromě Martina Olivy přišli do Partners i další bývalí zaměstnanci Patrie, specializující se na IT architekturu investičních aplikací a platforem. Zároveň jste naznačil, že máte v plánu vytvořit roboadvisora. Můžete prozradit o něco více? Chystáte tedy konkurenci pro Portu, Indigo a podobné platformy, nebo míříte jiným směrem?

Michal Trník a Michal Dudek k nám přišli s vizí nejlepšího roboadvisora pro Evropu. Tuto vizi jim chceme dlouhodobě umožnit splnit. S Martinem připravují i řešení pro vlastního obchodníka s cennými papíry.

Nejprve se však vrhli na vybudování základů. Se vznikem banky se začalo stavět několik skupinových řešení a jedním z nich je produktový katalog. Kluci si vzali jako bokovku vytvoření jeho investiční části.

Prioritní projekty jsou dva. První je vytvoření první generace investiční platformy v naší bankovní mobilní apce, tedy reporting a správa stávajícího portfolia, investiční dotazník, onboarding a vytváření a sjednávání portfolií dle cílů, rizikových profilů a časových horizontů.

Příjemným bonusem je, že s Martinem Olivou už kdysi tvořili jeden tým, že podobné věci vytvářeli v ČSOB a v Patrii, a že si přivedli i tým zkušených vývojářů, se kterými vyvíjeli svoje historické investiční projekty. Je radost spolupracovat s podobně zkušenými profíky.

Mimo to jste se také v jednom z příspěvků zmínil, že se chystá druhá generace vaší aplikace pro investiční poradenství Warren 2. Je tedy zřejmé, že „fintech“, resp. digitalizace hraje v Partners stále větší roli. Máme tedy čekat ještě nějaké novinky na tomto poli?

Ano. To je zmiňovaný druhý projekt Michalů. Vytvoření druhé generace naší aplikace pro investiční poradenství a online sjednávání investic Warren 2, která bude fungovat pro poradce, ale i přímo pro klienty v apce a především i pro kooperativní práci poradce a klient.

Definovali jsme si vše, co nefunguje v první generaci skvěle.  Chceme vylepšit a zjednodušit UX, přidat sadu upozornění pro poradce a klienta a především přidat režim kooperativní práce. Jedna věc je digitalizace, druhá věc jsou online služby klientům, což pomáhá i poradcům.

V prvním jsme lídr od počátku. Od první tabletové analýzy, srovnávače neživota a datového napojení na bankovní partnery uběhlo u nás více než 10 let. První na trhu jsme měli také biometrický a vektorový podpis atd. Aktuálně bezpapírově vzniká v našem systému téměř 90% smluv. Kompletně online se sjedná 71% smluv.

Pracujeme dál na vylepšování v podobě interaktivních finančních plánů, vylepšené automatizaci identifikace klienta přes ZenID v Anakinovi, na zmíněném Warrenovi, a především nástrojích klientského servisu pomáhajících automatizovat servis, efektivně jej realizovat a řídit jeho workflow v týmu s různými specializacemi.

Spustili jsme také automatizované nahrávání stávajících smluv nových klientů do systému. Klient či poradce je vyfotí, pošlou na speciální mail nebo klient vyfotí přes aplikaci a my je dostaneme do systému poradci i klientovi do aplikace.

Ještě více se však soustředíme na oblast online služeb. Zde se vše odvíjí od získání bankovní licence.  Důležité projekty jsou skupinový PID a mobilní bankovní aplikace s takzvanou nebankou, která integruje Partners a budoucí banku na úrovni dat a služeb. Skupinový PID neboli Partners ID bude potenciálně provozovat banka a dodávat do něj identitu včetně BankID a napojení na všechny možné rejstříky pro všechny dceřinky. To bude slušná automatizace aktualizace dat a jednoduchosti onboardingu a AML.

Propojení s bankou, bankovní aplikací a PSD2 by otevřelo dveře úplně nové míře digitalizace. Při vytvoření analýzy klienta využijeme PSD2 a další úvěrový nástroj pro automatizované vytvoření přesné bilance, příjmů a identifikaci plateb na stávající produkty. BankID pro onboarding osobních dat a AML.

Bilance by byla díky bankovním datům neustále aktualizovaná. Speciální automatizace bude v oblasti vytvoření a správy plateb na finanční produkty v portfoliu atd. Prostě nový svět. 

Zůstaneme-li obecně u fintechu. Řada různých investičních platforem a aplikací se vlastně minimálně do určité míry proti klasickým finančním poradcům vymezuje. Čekáte, že mezi „těmito světy“ vznikne do budoucna nějaká větší symbióza?

My se určitě vymezovat nebudeme, a naopak budeme vysvětlovat, o kolik lepší je spolupráce s živým poradcem. Zejména v dnešní době, kdy poradenský trh je mnohem zkušenější, kvalitnější a profesionálnější a dále se to bude zlepšovat.

Nicméně naše vize a cíle ve vztahu poradce a klient se významně posunuly od direktivy poradce směrem ke kooperaci, koučování a svobodě klienta. Klientům budeme dávat nástroje, které posílí jejich postavení ve vztahu, dají jim informace a budou mít možnost si spoustu věcí zrealizovat úplně sami či v kooperaci s poradcem. Míru kooperace si do jisté míry bude určovat klient sám. Přibude tedy klientských online služeb i edukace a gamifikace.

K propojování přímých online produktů s klasickým offline světem poradců a bankéřů již pomalu dochází a bude docházet. Poradce pravděpodobně vždy bude efektivnější a komplexnější.

Když už jsme se v tomto rozhovoru věnovali hlavně technologiím, nelze nezmínit i kryptoměny, které v posledních měsících zažívají nemalý pád. Z řady vašich příspěvků lze usuzovat, že zrovna velký fanoušek kryptoměn, minimálně v současné podobě, nejste. Jakou budoucnost u nich tedy očekáváte?

Nejsem fanoušek z pohledu kryptoměn jako neregulovaného investičního nástroje pro širokou masu a stávajícího stavu celého ekosystému, který je šílený. Je to divoký západ. A nepřináší zatím žádnou přidanou hodnotu a rozumné use casy pro klienty. A dát to do nabídky by znamenalo být v řadě institucí a firem, kde vyhrává „money first“.

V budoucnu čekám přísnou regulaci a posun směrem od globálního kasina k potencionálně zajímavému ekosystému umožňujícímu globální přístup na trh. Stále věřím, že se dostaneme do stádia, kdy krypto bude znamenat nástroje a technologie, které bude využívat společnost jako celek, firmy i banky pro smysluplné účely, a nikoliv asset class.

Firmy, které s blockchainem budou umět pracovat, budou prostě další technologické firmy a zajímavé investice. A firmy sloužící jako zprostředkovatelé, burzy a prodejci kryptoměn půjdou do zapomnění. Důležité bude odstranit i ekologickou stopu a náklady v kryptu.

Zdroj: Fond Shop